مطالب روز

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

چه هنگامی نیاز به سیم پیچی موتور سیستم سرمایش است؟

پنجشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۴۲ ق.ظ

 

هنگامی که موتور خنک کننده می‌سوزد , برای حل این نقص‌ دو رویکرد پیش رو داریم : سیم پیچی مجدد موتور خنک کننده یا این که تعویض آن با یک موتور الکتریکی تازه .

در عملیات سیم پیچی موتور خنک کننده در آغاز سیم پیچ دیرین از موتور بیرون می شود , فرایند سیم پیچی دوباره انجام میگیرد و آن گاه عایق هواخشک روی آن اجرا میشود .

 

سیم پیچی موتور سیستم سرمایش

سیم پیچ اول که بوسیله کارگاه بر روی استاتور تعبیه گشته به صورت ظریف و با در حیث تصاحب کردن عواملی نظیر سرعت , وزن , کیفیت سیم , مصرف انرژی و بازدهی انجام گرفته است . البته در هنگام سیم پیچی موتور سیستم سرمایش سوخته فقط به وزن سیم پیچ و قطر سیم دقت میگردد و امکان دارد به کیفیت سیم , عایق‌بندی و بقیه ویژگی‌های فیزیکی اهمیتی داده نشود .

هرچه موتور خنک کننده از قدرت بالاتری برخوردار باشد , همت خوب تر و بازدهی بیشتری داشته و شاید بها نخستین آن فراتر خواهد بود . ولی بازدهی عمده موتور موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های آن در طولانی برهه زمانی میگردد . تعمیر و سیم پیچی مجدد موتور خنک کننده احتمال دارد هزینه کمتری نسبت به خریداری یک موتور الکتریکی جدید روی دستتان بگذارد , ولی موتور سیم پیچی شده بازدهی کمتری داشته و در بازه زمانی افتتاح هزینه‌های مصرف انرژی بیشتری در پی خواهد داشت .

نکته دیگری که بایستی به آن دقت داشته باشید قدمت موتور خنک کننده است . در صورتی قدمت قطعه سوخته شما بیش تر از ۱۰ سال است , احتمال دارد دوره آن فرا رسیده که با جایگزینی موتور کهن با یک موتور تازه سیستم سرمایشی خویش را آپ دیت نموده و راندمان آن را بالا ببرید .

 

گشودن و پیاده‌سازی قطعات موتور و بیرون نمودن سیم پیچ

نخست تراز میز کار را با یک تکه پارچه پاک نمائید , به دلیل آنکه مرحله کار بایستی عاری از گرد و خاک و براده‌های فلزی باشد . موتور الکتریکی را روی میز قرار دهید و پیچ‌های آن را گشوده فرمایید .

با دست آرمیچر را از استاتور بیرون فرمائید . برای این کار مطلقا از دستکش حافظ به کار گیری فرمایید و حواستان باشد که براده‌ها و قطعات فلزی به علت خواص مغناطیسی استاتور و بدنه جذب آن نشوند . سر صاف پیچ گوشتی را تحت شیارهای فلزی قرار داده و آن را به آرامی به جهت بالا بکشید تا شیارها بازتر شده و سیم‌های پیچیده شده وارفته شوند .

بعد از آنکه سیم‌پیچی‌های دیرین را کاملا از شیارها بیرون نمودید , نوبت به عایق‌بندی می رسد . عایق دیرین را با سیم‌چین از شیارها بیرون نمائید و گرد و خاک جان دار در شیارها را تمیز نمائید .

 

سیم پیچی دوباره

درحال حاضر سیم پیچی دوباره را با به کار گیری از سیم‌ها با ضخامت و تعداد شبیه و با پیروی از الگوی سی ‌پیچ گذشته مقدمه کنید . همخوانی با الگوی سی ‌پیچی اساسی و سفت و فشرده کردن کلاف‌ها به صورت ظریف مضاعف دارای اهمیت است , چون در غیر این شکل موتور الکتریکی کار نخواهد کرد .

سرهای آزاد او‌لین و نهایی کلاف را به اولیه شیار متصل نمائید . لبه‌های این شیار را با دو سیم سفت ببندید . به این ترتیب مدار بی نقص می‌گردد و سیم پیچ باطن موتور قادر است جریان انرژی را میان ژنراتور و آرمیچر برقرار کند . هم اکنون موتور را سرهم‌بندی نمایید , آن را به برق وصل نموده و کارایی آن را بازنگری نمائید .

 

اجرای وارنیش

در شکل موفقیت‌آمیز بودن قدم ۲ نوبت به اجرای شارلاک , وارنیش یا این که لاک زدن موتور میرسد . برای این کار اضطراری است مجدد درپوش و محور موتور را گشوده نموده و سیم پیچی درون آن را آنالیز فرمایید . بعد از برطرف کردن ایرادهای احتمالی , استاتور را در گرمگن گرم نمائید و لاک یا این که وارنیش متبوع را مهیا نمائید .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۲۸
elyas barari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی