مطالب روز

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

استفاده از لوله های پلی اتیلنی در گازرسانی

دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۰۸:۴۷ ب.ظ

استفاده از لوله های پلی اتیلنی در گازرسانی

صنعت گاز رسانی مدت هاست که به دلیل روی کار آمدن لوله های پلی اتیلن از انقلاب بزرگی برخوردار شده است. لوله های پلی اتیلنی، با توجه به مقیاس هایی که دارند از حدود ۵۵ سال پیش تاکنون برای صنعت گاز رسانی مورد استفاده قرار می گیرند.


در حدود سالهای 1950 به دلیل کمبود منابع فلز و نیز مشکلات  استفاده از مصنوعات‌ فلزی‌ نظیر  حمل و نقل ،‌خوردیگ‌و جوشکاری و سبب  مطالعه جهت جایگزینی‌ محصولات به جای فولاد شد اولین جایگزین‌ها pvc بودند از  این پس بحثی به نام پلیمر‌ها آغاز شد.


پلی‌‌اتیلن‌ که نوعی پلیمر است و با فرمول ساختمانی‌  C2H4- C2H4-C2H4 می‌باشد که استفاده از این لوله‌ها حداکثر‌ کشورها معمول شده است.


و همه ساله‌با تحقیقاتی‌ که در مورد رزین‌های پلی‌لتیلن‌ در آزمایشگاهها انجام می‌شود و روز به روز  به کیفیت‌ لوله‌های  پلی‌اتیلن‌ افزوده می‌شود.در ایران در تمام شهرها و روستاها به تازگی  گاز‌رسانی‌ می شوند.تمام خطوط پلی‌اتیلن است



همزمان با پیشرفت صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن، امروزه بیش از ۹۹ درصد از خطوط لوله در تمام جهان از انواع لوله پلی اتیلن برای تأسیسات خود استفاده می کنند.


لوله پلی اتیلن در سایز و ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می شود؛ لوله های تک جداره پلی اتیلن برای نصب در سیستم های آبرسانی کشاورزی، زهکشی، روکش کابل برق و سیستم های گازرسانی مناسب هستند. لوله پلی اتیلن دوجداره (لوله کاروگیت و لوله اسپیرال)، مهم ترین لوله های صنعت آب و فاضلاب محسوب می شوند. در این مطلب سعی داریم به بررسی مشخصات فنی لوله پلی اتیلن گازی بپردازیم.



مشخصات شبکه‌ از نظر فشار گاز


گاز خــروجـی‌ از پــالایـشگاه های تقویت فشار‌ در خطوط انتقال‌دارای فشاری بین 700-150 psi می‌باشد که در ایستگاهها تا فشار 250 کم می‌شود و وارد خطوط تغذیه‌ می‌شود اکثر لوله‌های شبکه تغذیه‌ از نوع فولادی‌ و یا پوشش پلی‌ اتیلن‌ است.


خطوط تغذیه‌ با فشار 250 psi برای استفاده‌ مشترکین‌ کم مصرف‌ وارد ایستگاههای TBS می‌شود که در این ایستگاهها‌ تا فشار 60 psi کاهش می‌یابد.


هر یک از ایستگاهها‌ی فشار‌درون شهری TBS با فشار 60 psi تإمین کنند. یک منطقه‌ است با حدود 500 مشترک است این انشعابات خطوط پلی‌اتیلن‌ با فشار 60 psi و با لوله‌های با قطر‌ 25 می‌باشد.


استفاده از این دسته از لوله ها باعث می شود که با توجه به سرمایه گذاری های کلان، و ارزش این لوله ها پیشرفت چشم گیری در زمینه ی استفاده از این لوله ها به وجود آید. علاوه بر این استفاده از این لوله ها موجب وجود نیروی کار و ایجاد کار بیش از پیش در این صنعت شده است. خوب است برای اطمینان خاطر مزایای لوله پلی اتیلن به لوله های آهنی را هم مورد بررسی قرار دهید.


امید می رود با پیشرفت روز افزون این صنعت تمام بافت های شهری و روستایی ایران نیز از این لوله های پلی اتیلنی در شبکه گاز رسانی استفاده شود. و البته در راستای استفاده وسیع شغل های زیادی تولید خواهد شد و به عنوان یک سرمایه گذاری بسیار مناسب می توان از تولید این لوله ها استفاده کرد و در داخل و خارج از ایران به فروش و صادرات اقدام نمود.



جوشکاری‌ لوله‌های پلی‌اتیلن :


برای اتصال لوله های پلی‌اتیلن راههای بخصوصی وجود دارد اتصال آنها آنها آسانتر از فولادی است امروزه در کشورها از روش الکترو‌فیوژن‌ در اتصال‌ و جوشکاری‌ پلی‌اتیلن استفاده می شود در این روش که تجهیزات و اتصالات‌ مخصوص‌به خود دارد از انرژی الکتریکی  و خاصیت ترموپلاست‌ بودن پلی‌اتیلن است.


جوشکاری این لوله‌ها نیاز به وقت و رعایت‌ تمامی شرایط‌ وابسته دارد مکانیزم‌ اصلی‌جوشکاری به این صورت است که محل جوش  و اتصالات‌ حرارت داده می‌شوند و این حرارت سبب نرم و خمیری شدن  لوله اتصال‌شده و پس از سرد شدن کامل به هم چسبیده به طوری که لوله و اتصال یکی می‌شوند.


دمای نرم و خمیری  شدن لوله‌ها 200 درجه سانتیگراد مـی‌بـاشــد که این حرارت ‌در روش الکترو فیوژن به وسیله دستگاه الکترو‌فیوژن  و اتصالات‌ خاص  این روش تولید می‌شود.



مزایای لوله پلی اتیلن گازی


لوله های پلی اتیلن گازی وزن سبکی دارند و انعطاف پذیر هستند، به همین دلیل به راحتی می توان آن ها به راحتی به صورت حلقه درآورد. این لوله ها در برابر اشعه UV پایداری خود را حفظ می کنند؛ اکثر لوله های پلی اتیلن را به وسیله اتصالات فلنج با روش جوشکاری به یکدیگر متصل می کنند، به همین دلیل است که روند اتصال این لوله ها بسیار سریع و بدون نشتی قابل اجرا است.


قابلیت انعطاف پذیری بالای این لوله ها موجب می شود بتوان آن ها را در مسیرها دارای انحنا نصب کرد. در حالت های نصب دفنی لوله گازرسانی پلی اتیلن، این لوله در برابر لرزش زمین و ارتعاشات آن مقاومت خوبی خواهد داشت.



جوشکاری الکتروفیوژن : 


برای انجام یک جوش الکترو‌فیوژن 10 مرحله‌ را طی‌می‌کنیم که این مراحل‌عبارتند از :


1 ـ لوله اتصال‌ها و دستگاه را کنترل کنیم.

2 ـ دو سر لوله را به صورت کاملاً گونیا برش زد.

3 ـ محلی که قرار است جوشکاری شود و نیز مقداری از آن را با استفاده از Scra per تراش دهیم.

4 ـ استفاده از حلال مناسب‌ و شست‌شوی محل جوشکاری‌ با استفاده از استن.

5 ـ در این مرحله بایستی‌ به گونه‌ای بر روی لوله‌ مشخص نمائیم‌ که لوله تا چه جائی‌ داخل اتصال‌شود.

6 ـ اجزاء جوش را به یکدیگر متصل‌ کرده 

7 ـ اجزاء جوش را به طور دقیق‌ و صحیح‌ درون گیره مخصوص قرار داد.

8 ـ فیشهای دستگاه را به دو ترمینال‌ اتصال متصل کرده‌ و براساس دستور العمل‌ مربوط جریان برق را در مدت زمان از پیش تعیین شده به دو سر‌سیم پیچ‌ اتصال داده اعمال می‌نمائیم.

9 ـ یاد‌داشت‌ زمان سرد شدن و رعایت دقیق آن 

10 ـ کنترل عملکرد شاخه‌ها 

نظرات  (۱)

سلام.ممنون از وبلاگتون
ما هم یک سایت لوازم خانگی(در بانه) داریم.خوشحال میشیم از سایتمون دیدن کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی