مطالب روز

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

رفع عیب یابی کولر آبی و گازی

دوشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۷، ۰۵:۱۴ ب.ظ

تعمیر کولر آبی: راهنمای کامل

اگر شما تا به حال تجربه نشستن در کنار یک دریاچه یا رودخانه را در یک روز گرم داشته باشید، می‌دانید زمانی که باد صورت شما را نوازش می‌دهد چه احساس لذت‌بخشی از وزش باد در سطح بدن ایجاد می‌شود: سرد، موج‌دار. این قانون کولرهای آبی است: به محض اینکه هوای داغ از سطح آب درون کولر عبور می‌کند، هوا گرمای خود را از دست می‌دهد و از طریق فرآیند تبخیر خنک‌تر می‌شود (فرآیندی که جذب گرما نام دارد).


سرویس ونگهداری کولر آبی :


1- هنگام نصب کولر، محلی را انتخاب کنید که ایجاد لرزش وصدا ننماید مثل روی ستون ها ونزدیک دیوار ها -


2- برای زیر کولر از چهار پایه ای به ارتفاع 30 سانتیمتر استفاده کنید.وبرای جلوگیری از فرو رفتن پایه ها در آسفالت وغیره از صفحات فلزی به اضلاع 10در 10  استفاده کنید.


3- کولر را در نزدیکی لوله دودکش وهوا کش آشپزخانه ولوله چاه فاضلاب قرار ندهید.


4- بمنظور جلوگیری از لرزش در محل اتصال کولر به کانال ها باید از برزنت استفاده شود.


5- هنگام راه اندازی کولر در ابتدای فصل گرما به نکات زیر توجه کنید:


دیواره های کولر را جدا کنید ودر صورت نیاز پوشال ها را تعویض کنید. (معولا" هر دو سال یک بار ).ضمنا"پوشال ها باید به گونه ای توسط توری های سیمی محکم به در پوش ها بسته شوند که آب از آنها بر روی فن ویا تسمه وپمپ وموتور نریزد.


کف کولر را شست وشو داده ودر صورت زنگ زدگی ،سوراخ شدن آن را ترمیم کنید. البته بهتر است در پایان فصل گرما و از کار انداختن کولر محل های زنگ زده را ضد زنگ زده ورنگ کاری نماییم.



اگر احساس می کنید که از عهده تعمیرات کولر آبی بر نمی آیید می توانید از خدمات سایت تاسیسات سرویس و باقی شرکتهای ارائه دهنده تعمیرات کولرگازی و آبی می باشد. برای دریافت این خدمات می توانید به صفحه سرویس کولرهای آبی و گازی در تاسیسات سرویس مراجعه کنید.


راهنمای سرویس کردن کولر آبی


گام اول – موتور قبلی کولر آبی را خارج کنید

اولین گام این است که موتور قبلی را خارج کرده و موتور جدید را نصب کنید. پیچ های بدنه کولر آبی را خارج کرده و قسمت عقب آن را باز کنید. در این صورت باید بتوانید به فضای داخلی کولر دسترسی داشته و موتور را جای گذاری کنید. درصورتی که در داخل بدنه جعبه دیگری هم وجود داشته باشد باید آن را نیز خارج کنید. سیم های موتور قبلی را قطع کنید.



گام دوم – موتور جدید را قرار دهید

موتور جدید خود را از بسته بندی خارج کرده و در داخل کولر آبی و در جای موتور قبلی قرار دهید. سپس باید نوار دور موتور را شل کرده و آن را زیر قرقره قرار دهید. نواری که چرخک را نگه داشته بالا برده و آن را بررسی کنید. ببینید آیا چرخک سالم است و به درستی حرکت می کند. نوار را محکم کنید تا چرخک به درستی در جای خود قرار بگیرد.



گام سوم – نوار را جای گذاری کنید

سپس باید نوار قبلی و یا نوار جدید را به دور چرخک نگه داشته و آن را محکم کنید. پیش از اینکه آن را محکم کنید موتور باید قابل حرکت باشد. نوار را حرکت دهید تا تمام قطعات به درستی در جای خود بنشینند. سپس پیچ ها را وصل کنید تا نوار محکم شود.



گام چهارم – سیم کشی موتور کولر آبی را وصل کنید

دستورالعمل وصل کردن سیم های موتور را مطالعه کنید، اگرچه برای این کار تنها باید موتور و سیم ها را در محل قبلی قرار دهید. سپس باید موتور کولر را روشن کنید تا مطمئن شوید خوب کار می کند. سپس بدنه آن را قرار داده و کارتان تمام خواهد شد.



دلایل عمده جیرجیر کردن موتور کولر آبی

مالکان خانه هایی که از کولر آبی در خانه خود استفاده می کنند ممکن است تجربه سر و صدای کولر را داشته باشند.دلیل اساسی این صدا در نهایت می تواند کولر را به سمت متوفف کردن کارکرد آن ببرد. مواردی که ممکن است باعث ایجاد صدای کولر شما شده باشد را می توانید بررسی کنید.



تعویض یاتاقان کولر آبی

اگر کولر آبی صدای جیرجیر دارد و سپس کارکرد آن متوقف می شود ، یکی از دلایل آن می تواند یاتاقان های آن باشد.اگر به خوبی از کولر آبی نگهداری نکنید و عمل روغنکاری یاتاقان ها بطور مرتب انجام نشود ، آنها خشک کار کرده و ایجاد سر و صدا می کنند و در نهایت باعث توقف کارکرد کولر آبی خواهند شد. اگر مشکل این مورد باشد ، در درجه اول سعی کنید با روغنکاری این مشکل را برطرف کنید اگر برطرف نگردید باید یاتاقان ها تعویض گردند.



عیب یابی و تعمیر کولر آبی :


عیب1- با زدن کلید ها ،الکتروموتور دو دور وپمپ آب روشن نمی شوند.


علت1- فیوز قطع است ویا خراب شده.


رفع عیب1- ورود و خروج فاز به فیوز را بتوسط فاز متر بررسی نمایید.اگر به فیوز فاز می رسد امابا حرکت اهرم آن فاز خارج نمی شود ،فیوز خراب شده است آن را با فیوزی هم آمپر خودش تعویض نمایید.



عیب2- با زدن کلید ها الکتروموتور وپمپ آب روشن نمی شود.

 

علت2- در فاز یا نول اصلی (سیم رابط ) مشکلی بوجود آمده.

 

رفع عیب2- اگر در مبدأ درون کلید برق وجود دارد ،فیوز هم سالم است اما به ترمینال کولر برق 220 ولت نمی رسد،بطور قطع سیم (کابل) رابط دچار اشکال شده است.آن را تعویض نمایید.



عیب 3- موتور کار می کند اما باد کولر خنک نیست.

 

علت 3- در کف تشتک آبی وجود ندارد.


رفع عیب3- عدم وجود آب یا کافی نبودن آن می تواند به سوراخ شدن تشتک کولر - نشتنمودن آب از شیر اطمینان- تنظیم نبودن فلوتر (شناور) مربوط باشد.


منبع : تاسیسات سرویس 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی