چه هنگامی نیاز به سیم پیچی موتور سیستم سرمایش است؟
هنگامی که موتور خنک کننده میسوزد , برای حل این نقص دو رویکرد پیش رو داریم : سیم پیچی مجدد موتور خنک کننده یا این که تعویض آن با یک موتور الکتریکی تازه .
در عملیات سیم پیچی موتور خنک کننده در آغاز سیم پیچ دیرین از موتور بیرون می شود , فرایند سیم پیچی دوباره انجام میگیرد و آن گاه عایق هواخشک روی آن اجرا میشود .
سیم پیچی موتور سیستم سرمایش
سیم پیچ اول که بوسیله کارگاه بر روی استاتور تعبیه گشته به صورت ظریف و با در حیث تصاحب کردن عواملی نظیر سرعت , وزن , کیفیت سیم , مصرف انرژی و بازدهی انجام گرفته است . البته در هنگام سیم پیچی موتور سیستم سرمایش سوخته فقط به وزن سیم پیچ و قطر سیم دقت میگردد و امکان دارد به کیفیت سیم , عایقبندی و بقیه ویژگیهای فیزیکی اهمیتی داده نشود .
هرچه موتور خنک کننده از قدرت بالاتری برخوردار باشد , همت خوب تر و بازدهی بیشتری داشته و شاید بها نخستین آن فراتر خواهد بود . ولی بازدهی عمده موتور موجب صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش هزینههای آن در طولانی برهه زمانی میگردد . تعمیر و سیم پیچی مجدد موتور خنک کننده احتمال دارد هزینه کمتری نسبت به خریداری یک موتور الکتریکی جدید روی دستتان بگذارد , ولی موتور سیم پیچی شده بازدهی کمتری داشته و در بازه زمانی افتتاح هزینههای مصرف انرژی بیشتری در پی خواهد داشت .
نکته دیگری که بایستی به آن دقت داشته باشید قدمت موتور خنک کننده است . در صورتی قدمت قطعه سوخته شما بیش تر از ۱۰ سال است , احتمال دارد دوره آن فرا رسیده که با جایگزینی موتور کهن با یک موتور تازه سیستم سرمایشی خویش را آپ دیت نموده و راندمان آن را بالا ببرید .
گشودن و پیادهسازی قطعات موتور و بیرون نمودن سیم پیچ
نخست تراز میز کار را با یک تکه پارچه پاک نمائید , به دلیل آنکه مرحله کار بایستی عاری از گرد و خاک و برادههای فلزی باشد . موتور الکتریکی را روی میز قرار دهید و پیچهای آن را گشوده فرمایید .
با دست آرمیچر را از استاتور بیرون فرمائید . برای این کار مطلقا از دستکش حافظ به کار گیری فرمایید و حواستان باشد که برادهها و قطعات فلزی به علت خواص مغناطیسی استاتور و بدنه جذب آن نشوند . سر صاف پیچ گوشتی را تحت شیارهای فلزی قرار داده و آن را به آرامی به جهت بالا بکشید تا شیارها بازتر شده و سیمهای پیچیده شده وارفته شوند .
بعد از آنکه سیمپیچیهای دیرین را کاملا از شیارها بیرون نمودید , نوبت به عایقبندی می رسد . عایق دیرین را با سیمچین از شیارها بیرون نمائید و گرد و خاک جان دار در شیارها را تمیز نمائید .
سیم پیچی دوباره
درحال حاضر سیم پیچی دوباره را با به کار گیری از سیمها با ضخامت و تعداد شبیه و با پیروی از الگوی سی پیچ گذشته مقدمه کنید . همخوانی با الگوی سی پیچی اساسی و سفت و فشرده کردن کلافها به صورت ظریف مضاعف دارای اهمیت است , چون در غیر این شکل موتور الکتریکی کار نخواهد کرد .
سرهای آزاد اولین و نهایی کلاف را به اولیه شیار متصل نمائید . لبههای این شیار را با دو سیم سفت ببندید . به این ترتیب مدار بی نقص میگردد و سیم پیچ باطن موتور قادر است جریان انرژی را میان ژنراتور و آرمیچر برقرار کند . هم اکنون موتور را سرهمبندی نمایید , آن را به برق وصل نموده و کارایی آن را بازنگری نمائید .
اجرای وارنیش
در شکل موفقیتآمیز بودن قدم ۲ نوبت به اجرای شارلاک , وارنیش یا این که لاک زدن موتور میرسد . برای این کار اضطراری است مجدد درپوش و محور موتور را گشوده نموده و سیم پیچی درون آن را آنالیز فرمایید . بعد از برطرف کردن ایرادهای احتمالی , استاتور را در گرمگن گرم نمائید و لاک یا این که وارنیش متبوع را مهیا نمائید .