مطالب روز

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

در اینجا سعی میشه مطالب روز در حوزه های مختلف را معرفی کنیم

چگونه ترکیدگی لوله را تشخیص دهیم؟

شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۱۴ ق.ظ

روش آب بندی لوله های فاضلاب

گاهی بعد از لوله کشی فاضلاب وجود یک نشتی در لوله فاضلاب خیلی نگران کننده نیست زیرا هنوز در مرحله لوله کشی فاضلاب هستید و به راحتی می توانید با استفاده از ابزارآلات مختلف اقدام به تعمیر لوله ای که نشتی دارد بکنید.

برای این نوع لوله ها اغلب توصیه می شود که به دلیل اینکه دست باز است و امکان تغییر در لوله کشی وجود دارد لوله برش داده شود و دوباره آن مرحله اجرا شود. این کار برای متخصصین لوله کش کارچندان دشواری نیست.


ترمیم لوله های فاضلاب

ترمیم و تعمیر ترکیدکی لوله های فاضلاب ساختمان بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد مشخصات فیزیکی و فنی آنها و نیز چگونگی آب بندی اتصالات انواع لوله های ساختمانی، غیرممکن و غیر فنی است. به همین دلیل در ادامه به معرفی مختصری از انواع لوله های فاضلاب می پردازیم.


انواع گوناگون لوله فاضلاب ساختمانی مانند: پلیکا یک لایه و فشار قوی، پی وی سی، پوش فیت، گالوانیزه و چدنی در لوله کشی ساختمان بکار می رود و هر کدام از انواع لوله ها ساختار و جنس مشخصی دارند و از نقطه نظر شیوه نصب و اجرا، مکانیسم آب بندی و سایر مولفه ها، با معایب و محاسنی همراهند.


مواد رفع نشت

تزریق کامپاند (مواد رفع نشت) :

 در جلوگیری از صدمات زیست محیطی و اقتصادی و آسیب دیدگی گسکت، خطوط، ولو، مخازن تحت فشار و سایر اتصالات و تجهیزات تحت فشار، بسیار سودمند است.


چسب های صنعتی :

شرکت تیم تامین کننده انواع چسب های صنعتی و خاص می باشد که از تولید کنندگان معتبر تامین می نماید. واحد بازرگانی ما با بهره گیری از دانش فنی، توانسته به منظور تامین نیاز کار فرمایان محترم تنوع وسیعی از چسب را عرضه نماید. 


رپینگ :

این مواد از تکنولوژی های روز دنیا بهره جسته و در عملیات های رفع نشت که شرایط مناسب را دارا باشند مورد استفاده قرار می گیرد: از مزایای آن می توان به افزایش سرعت عملیات رفع نشت و نیز کاهش هزینه ها به مقدار قابل ملاحظه ای اشاره نمود. این نوار ها در انواع گوناگون متناسب با نیاز شما عرضه می شود از این پوشش ها می توان به منظور رفع نشت انلاین تا دمای 200 درجه سانتی گراد و فشار کار ی 20 بار بهره جست.



آموزش رفع نشتی لوله

نم و شکستگی لوله ها در ساختمان ها باعث خسارت های زیاد و نمای زشت داخلی یا خارجی در ساختمان ها می شود که با کارشناسی دقیق می توان مشکل را  برطرف کرد که این کارشناسی مستلزم بررسی های دقیق و مشخص کردن محل ترکیدگی و شکستگی لوله فاضلاب می باشد.


در مرحله اول باید مشخص شود که مشکل از لوله کشی فاضلاب است یا لوله کشی آب یا شوفاژ و بعد برای رفع مشکل اقدام کرد.  گاهی اوقات ممکن است مشکل از لوله کشی نباشد و نم بر اثر سوراخ شدگی قیر گونی یا اتصالات شیرالات باشد.


به این نکته باید توجه داشت که وقتی مشکل برطرف می شود، روی فضای تعمیر شده برای یک الی دو روز باید باز بماند تا از تعمیرات انجام شده اطمینان خاطر به عمل آید.


بازسازی لوله کشی فاضلاب

یکی از مشکلات اصلی لوله های فاضلاب در قسمت اتصالات آن می باشد. ممکن است که بعد از مدتی چسبندگی و استحکام اتصالات خراب شود.


اما نکته مهم برای تعمیر لوله و اتصالات فاضلاب استفاده از ابزارآلات مخصوص آن هست زیرا به خاطر نوع سایز این لوله ها و عدم انعطاف پذیری ان باید خیلی مراقب بود.



روش استفاده از دکتر پایپ به شرح زیر است:


ابتدا مسیر جریان را قطع کنید تا فشار سیال قطع شود و محل نشتی را کاملا تمیز و خشک نمایید. (در صورت نیاز توسط یک فرچه سیمی، محل نشتی را عاری از هر گونه رسوب و زنگ زدگی نمایید.)


دستکش را بپوشید.

خمیر اپوکسی را کاملا ورز نمایید و مخلوط کنید تا کاملا یکدست خاکستری شود (توجه بفرمایید که این خمیر از دو بخش تشکیل شده است و بخش میانی باید به خوبی با بخش بالایی مخلوط گردد.)


خمیر را روی محل نشتی فشار دهید و آنرا در محل نشتی بطوری گسترش دهید که از هر طرف 5 سانتی متر گسترش یابد.

مدت ده دقیقه به خمیر زمان بدهید تا کمی سفت شود.


نوار را به مدت 15 تا 20 ثانیه در آب نگه دارید تا آب به لایه‌های آن نفوذ کند.


نوار را روی لوله به نحوی بپیچانید که لایه‌های رویین نوار روی سطح لوله قرار گیرد. توجه کنید که میزان گسترش نوار از لبه خمیر حداقل 5 سانتی متر باشد و نیز هر لایه نوار حداقل 30 درصد از لایه قبلی را همپوشانی نماید و پس از پیچیدن هر لایه نوار مقداری آب روی لایه پیچیده شده بریزید تا رزین پلی اورتان مربوط به هر لایه نوار فعال شود و نیز هر لایه نوار را هنگام پیچیدن محکم بکشید تا بخوبی به سطح لوله بچسبد.


پس از اتمام پیچیدن نوار حدود 40 الی 55 دقیقه صبر کنید تا خمیر و نوار کاملا با هم ست شوند سپس جریان را باز کنید.



استفاده از نوار چسب های نشت گیر لوله

این نوع نوار چسب ها هم برای انواع لوله کاربرد دارند. این نوار چسب های نشت گیر که تا حدود زیادی مشابه همان چسب های نشت گیر هستند همانند یک نوار چسب پهن می مانند که به اندازه محل نشتی برش داده می شوند و در محل نشتی چسبانده می شوند. مقاومت بالایی دارند و درست مزایایی گفته شده در روش قبلی را هم دارند.



عوامل بوجود آورنده نشتی:


  • وجود فشار غیرمتعارف در لوله های فاضلاب
  • عدم نصب صحیح و جاگذاری اصولی لوله های فاضلاب
  • خوردگی تدریجی لوله های فاضلاب بر اثر عبور سیال
  • اعمال ضربه های پیش بینی نشده به لوله کشی فاضلاب و اتصالات آن



تشخیص نشتی آب از لوله های فاضلاب

تردیدی نیست که نشتی لوله های فاضلاب بیشترین نگرانی را برای مردم دارند. آلودگی آب که اغلب هم نجس هستند از یک طرف و جا انداختن و لکه های رنگی آنها از طرف دیگر این مشکل را بد تر می کند. خوشبختانه سیستم لوله های پلیکا به شکلی است که کمتر دچار پوسیدگی می شوند و نشتی در این نوع لوله ها کمتر گزارش داده می شود.


ترمیم لوله های فاضلاب

برای ترمیم لوله ها از یک چسب نیز استفاده می شود. البته این چسب در مصارف خانگی مانند رفع نشتی لوله – رفع نشتی لوله گاز – ترمیم شکستگی وسایل منزل نیز استفاده می شود.



استفاده از مواد کامپوزیتی مخصوص

امروزه برخی از مواد کامپوزیتی مخصوص نشت گیری لوله نیز رونمایی شده است که قادر است با تعبیه در محل نشتی لوله کار نشت گیری لوله های فلزی و پلیکا را به خوبی انجام دهد. این نوع مواد که نوعی مواد مرکب یا چند سازه هستند و قبلا برای تاسیسات نفتی و پتروشیمی استفاده می شدند در حال حاضر برای رفع نشتی لوله های آب و فاضلاب خانگی هم کاربرد پیدا کرده اند.


تعمیر و آب بندی لوله فاضلاب توکار ساختمان

از بین رفتن عایق بندی و ترکیب آب بندی در سیستم لوله کشی ساختمان، باعث ایجاد نم و نشتی از لوله های آب و فاضلاب توکار می شود که با توجه به عدم امکاندسترسی مستقیم به آنها، تعمیر آنها به سختی انجام شده و به همین دلیل خسارات زیادی می تواند در لوله ها و اتصالات فاضلاب بوجود آید.


رفع شکستگی و یا سوراخ شدگی لوله های فاضلاب

در این مدل از نشتی ها به دلیل ضربه و یا فشار بیش از اندازه بدنه لوله اصلی سوراخ و یا شکسته است. صرف نظر از اینکه چه دلیل باعث این سوراخ شدن شده که باید پیدا شود و مرتفع شود باید لوله را از حداقل ۳۰ سانتی متر پایین تر از سطح خرابی ببرید. دوباره باید لوله را از سطح بالاتر خرابی هم به همان اندازه برش دهید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی